Sudah Bersedia Untuk Berhenti Merokok ?

Saya tahu jika saya tanya soalan di atas atau cakap jom berhenti merokok, kebanyakan akan memberi alasan yang macam-macam. Tak kurang pula yang mengejek atau marah lepas dengar kata-kata jom berhenti merokok ni. Saya tahu sebab dah macam-macam jawapan saya dengar. Tapi saya nak tanya satu soalan yang jawapannya anda tak perlu cakap pada saya, anda fikirkan jawapannya, simpan dalam diri anda dan ingat sampai bila-bila. Soalannya mudah :

” Betul ke Anda Mahu Jadi Perokok Untuk Selama-lamanya ? “

Anda sendiri yang tahu jawapan soalan ini dan anda tak perlu beritahu saya. Nasihat saya hanya satu – bersedialah dari sekarang untuk berhenti merokok, belajar cara-cara berhenti merokok dengan betul, tanya orang yang dah berhenti macam mana mereka lakukan, dekatkan diri dengan mereka yang menghadapi kanser sebab merokok. Anda mungkin tanya kenapa nak bersedia kalau saya tak nak berhenti ? Jawapan saya mudah – rujuk balik jawapan soalan di atas dan satu lagi, jika anda tidak bersedia dari sekarang, di saat anda ingin berhenti merokok kelak, anda akan dapat berhenti dengan mudah sebab anda sudah tahu kaedahnya. Ramai orang gagal berhenti sebab tidak berhenti dengan cara betul dan akhirnya meneruskan tabiat merokok mereka.

Tags: ,

Leave a Reply

